Čokoládová cesta z Česka až do Ománu – workshop s Petrem Kovaříkem
Ve středu 14. června navštívil náš inkubátor Petr Kovařík, spolumajitel a ředitel společnosti Pražská čokoláda s.r.o. a také úspěšný absolvent ČZU. Petr se dostal k výrobě a prodeji čokolády trochu náhodou. V roce 2011 potkal svou obchodní i životní partnerku, která s čokoládou již podnikala, a tak se rozhodl, že jí s podnikáním pomůže a zkusí ho posunout na vyšší level, což se mu také povedlo. S Petrem jsme si povídali nejenom o tom, jak vybudovat úspěšnou potravinářskou společnost s ročním obratem přes 40 milionů, ale také o podnikání na Arabském poloostrově, proč podnikat eticky nebo jak důležitou roli hraje v podnikání marketing. Nejzajímavější Petrove myšlenky můžete načerpat v našem mini shrnutí.
Když chcete začít podnikat od nuly, jedna z nejdůležitějších věcí je umět získat si klienty. To Petr věděl už z dob, kdy ještě pracoval pro Mazdu jako Field Sales Manager. I když Pražská čokoláda již několik let fungovala, bylo potřeba zajistit si nové zákazníky. Petr nelenil a jeho první kroky vedly k zvýšení obratu. Jednu z prvních věcí, kterou udělal po nástupu do firmy, bylo, že napsal a obvolal 200 hotelů, kterým čokoládové produkty nabídl. Měl štěstí, byznys se mu nakonec povedlo udělat téměř se 70 z nich a firma začala růst.
Bez kvalitního produkt by to však nešlo. „Vždy je to o produktu, jakou kvalitu do něj vložíte, taková se vám vrátí zpět. Důležitá je také systematičnost, řád, postupné zvyšování obratu, pak si můžete otevřít vlastní obchody a nakonec expandovat i do zahraničí tak, jak se to povedlo nám,“ dodává Petr a vzkazuje: „Dělejte věci poctivě a říkejte o tom svým zákazníkům, oni to ocení.“
A co nám Petr dále kladl na srdce?
„Na Arabském poloostrově všichni fungují na sociálních sítích daleko více než u nás, proto je v byznysu důležité se na to zaměřit.“
„Důležitá je kvalita fotek, videí a hlavně produktu, nepodceňujte sílu slova, která se velmi dobře šíří.“
„Blbé je, když máte dobrou firmu, ale nedáváte o tom nikomu vědět.“
„100% pravdivost a dobrá prezentace je základ jakékoliv úspěšné společnosti.”
„Nikdy neklamejte zákazníky ani partnery, zároveň se ale nepodceňujte!“
„Nevěřím moc v půjčky, pokud můžete, zkuste si nepůjčovat.“
„Kvalita ve výrobě i jinde je především o lidech. Jeden nadšenec to dokáže pohlídat.“
„O zaměstnance se musíte dobře starat, slušně jim platit, a když je potřeba, tak si s nimi na férovku pohovořit.“
„Jsem nacionalista a vidím, že Češi když se do něčeho zakousnou, tak jsou v tom strašně dobří, jen mi tu chybí podpora podnikání ze strany státu, je to velká škoda. Naštěstí tu máme inkubátory, třeba ten váš.“
„Podnikatel je v Česku pořád sprosté slovo a to bych rád v budoucnu změnil. Mám takový sen, směřovat společnost a učit lidi, že podnikání je jedním ze základních kamenů státu.“
„To, že někdo pracuje 16 hodin denně a proto má víc peněz, přece není důvod pro zášť. Za podnikáním je spousta neviditelné práce, od nápadu, přes zajištění zakázek až po vytrvalost.“
Děkujeme Petru Kovaříkovi za užitečné rady a osobní příběh, který nás velmi inspiroval, a někdy brzy u nás v Point One zase na viděnou.
Autor: Petr Kopeček