Jak se udržet na rozbouřených vlnách online marketingu podle Markéty Klucové
Přednášková sága u nás v Point One pokračuje. Tentokrát jsme si povídali na téma online prezentací začínajících firem. Zaměřili jsme se na výhody a úskalí online marketingu, ukázali si několik marketingových vychytávek a představili i pár zajímavých online nástrojů. Role zkušeného přednášejícího a neotřelého markeťáka se chopila energická Markéta Klucová, která nás zahrnula svými poznatky, jež získala i jako zakladatelka několika e-shopů. Krátké shrnutí Markétiny přednášky můžete nasát prostřednictvím našeho blogu. Celou přednášku si pak můžete stáhnout ZDE (PPT, 3,9 MB).
Předtím, než jsme se pustili do samotného tématu online marketingu, nám Markéta představila několik užitečných webových nástrojů, které pomáhají začínajícím i rozjetým firmám s řízením projektů a které jsou ve většině případů zdarma. Tím, že si vizualizujete projekt, získáte lepší představu o všech nutných krocích, které jsou potřeba k jeho úspěšnému dokončení. Pokud pracujete v týmu, můžete si také vizualizovat, kdo na jaké části projektu pracuje a pohodlně můžete vidět, jak, kdy a kým jsou jednotlivé kroky splněny nebo co se zrovna zadrhlo. Mezi nejlepší takové aplikace patří Trello, Asana nebo Basecamp. Pro rychlou komunikaci mezi týmy ve formě strukturalizovaného chatu můžete využít například aplikaci Slack, kterou používáme i my v Point One a která je také zdarma.
A teď už k samotné přednášce, jež byla zaměřena především na vyladění webu.
Workshop v Point One na téma Základy online marketingu
Jak správně nastavit web
Udělat si svůj vlastní web není dnes žádný problém. Můžete využít mnoho opensource řešení a free šablon třeba na WordPressu, nebo si web můžete pronajmout a poskládat pomocí služeb jako WIX nebo Shopify a snadno připojit i e-shop.
Před samotným stavěním webu je dobré si udělat analýzu vašich cílových skupin a také konkurence. Markéta nám doporučila následující kroky:
- Prolustrování diskuzí, kde se pohybuje vaše cílová skupina, vám ukáže, jaké problémy a témata se zrovna řeší.
- Pomocí online nástroje Google Trends zjistíte aktuální trendy ve vyhledávání na Googlu podle jednotlivých zemí v průběhu času.
- Dalším šikovným nástrojem od Googlu je Consumer barometer, který vám ukáže, jak se lidé v jednotlivých zemí chovají na internetu a jak ho využívají například pro nákupy.
- Udělejte si seznam hlavní konkurence, ať víte, jak daleko to už dotáhla.
- Prošmejděte weby a nechte se inspirovat od těch nejlepších.
- Mystery shopping – pokud zavádíte e-shop, zkuste si nakoupit u konkurence. Následně můžete zhodnotit, jak celý proces probíhal a vychytat na svém webu případné mouchy.
Aby byl web líbivý, je nutné ho doplnit o hezkou grafiku a obrázky. Využít můžete další online intuitivní nástroje na principu klasického Photoshopu jako je například Pixlr.com nebo aplikace pro tvorbu infografiky např. Canva, které jsou opět zcela zdarma.
Jedním z nejdůležitějších kroků při stavbě webu je implementace měřících nástrojů, například Google Analytics, které vám budou podávat důležitou zpětnou vazbu o dění na vašem webu. Na základě těchto dat můžete také svůj web přizpůsobovat pro lepší zobrazování ve vyhledávačích a aplikovat tzv. SEO (search engine optimalization).
SEO – buďte vidět
Optimalizace stránek na SEO je z dlouhodobého hlediska mnohem efektivnější než placená reklama, protože žádný rozpočet nemůže utáhnout reklamu na všechny produkty. O tom, jak fungují vyhledávače a jak podpořit lepší výsledky vaší stránky při vyhledávání klíčových slov, se můžete dočíst na Google webmaster tools, kde si také můžete projít kurzem Webmaster academy.
Nejjednodušší a velmi účinná podpora pro SEO v Google vyhledávači je založit si profil na Google+ a vyplnit firemní profil na Google moje firma. Získáte tím zdarma vizitku ve vyhledávači, značku na Google mapách a již zmíněný profil na Google+, který je napojen na Google analytics.
Vyhledávače indexují webové stránky na určité výrazy, finální pozici ve vyhledávači určuje řada faktorů. My si zde představíme ty nejdůležitější, na které je třeba se zaměřit.
1. Analýza klíčových slov
Pro analýzu klíčových slov je nejlepší využít PPC nástroje Google AdWords a Sklik. Objemy vyhledávání se mohou v jednotlivých vyhledávačích lišit, proto data porovnávejte.
Klíčová slova musí nejen korespondovat se zaměřením, ale musí být obsažena i na vašem webu. Spousta webů tento nedostatek řeší přidáním slovníčku pojmů. Zaměřte se také na detaily – množné číslo, diakritika atp.
Klíčové slovo pro homepage může být obecnější a konkurenčnější. Mělo by však vždy vystihovat váš web. Homepage jako jedna z podstránek webu má velkou šanci umístit se ve výsledcích vyhledávání, proto můžeme zvolit i hojně hledaný výraz (jednostránkové webové prezentace mají v tomto případě trošku smůlu, je o dost těžší je správně tzv. naklíčovat). Jednotlivým klíčovým slovům přiřaďte kategorie, abyste jim mohli posléze přiřadit konkrétní podstránku. V ideálním případě by každá stránka měla být optimalizovaná na 1 klíčové slovo nebo frázi.
2. On-page faktory
Na webu vyplňuje vždy co možná nejvíce popisků, které vám web dovolí. Základní jsou titulky, meta description, nadpisy stránek. Nezapomeňte na zvýrazňování textu a alternativní popisy obrázků (v dnešní době stále více uživatelů právě podle obrázků vyhledává). Také je dobré správně popsat URL adresy všech stránek. Interní prolinkování, stejně tak jako sitemaps, také pomáhá.
3. Off-page faktory
Nepodceňujte ani zpětné odkazy z jiných webů. V dnešní době je zvlášť důležité prolinkování ze sociálních sítí. Vždy upřednostňujte kvalitu před kvantitou.
4. Copywriting/content marketing
„Kontent je král“, říkají dnes marketéři a platí to již delší dobu. Text prodává a slouží nejen pro návštěvníky webu – budoucí zákazníky, doufejme, ale i pro SEO. V ideálním případě by každá stránka měla být optimalizovaná, jak již bylo výše řečeno, na 1 klíčové slovo, nebo frázi. To nejdůležitější je asi nastavit dobře tzv. positioning, neboli nastavení postoje v mysli zákazníka, aby dokázal vaše produkty oddělit od konkurenčních značek, k tomu pomáhá originální copy. Ano, je to trochu věda. Nezoufejte však. Všichni to mají stejně těžké. Snažte se proto zachovávat jednotný styl psaní na celém webu i sociálních sítích. Odtud totiž vzniká vaše identita, se kterou se po té identifikují vaši zákazníci.
5. PPC kampaně
Než se projeví SEO optimalizace, je dobré si trošku pomoci placenou reklamou ve vyhledávačích. Nejvíce používaná je dnes tzv. PPC reklama (pay per click), kdy inzerent platí za reklamu pouze tehdy, když na ni někdo klikne. PPC reklamy jsou však dosti zapeklitý oříšek a vydala by na ně nejedna přednáška. Markéta přislíbila, že se na to v budoucnu někdy spolu podíváme.
Workshop v Point One na téma Základy online marketingu
Sociální sítě
Dalšími způsoby, jak se v online prostředí zviditelnit, je využívání sociálních sítí. V ČR je nejvyužívanější Facebook, dále Instagram (má převážně mladé obecenstvo mezi 13 až 25 lety), LinkedIN (firemní komunity, profesionálové ve svých oborech) a také Twitter (novináři, blogeři, profesionálové ve svých oborech). Podceňovat by se rozhodně neměl ani YouTube, který se celosvětově stává dokonce dvojkou ve vyhledávání a který i díky fenoménu youtuberů má obrovský dosah. V ČR je, co se uživatelů týče, téměř stejně tak silný jako Facebook. Videa se dají při troše kreativity napasovat na jakýkoliv produkt a čím vtipnější, tím více táhnout. I to je jeden ze současných trendů, který lidé na internetu nejčastěji hledají, a proto je vhodné připojit zajímavé videa i k vaší online prezentaci.
Pro sdílení obrázků se nabízí Pinterest, pro středoškoláky je prestižní chatovací síť SnapChat a pro všechny randechtivé dobře poslouží Tinder, jehož využití pro reklamu je dost omezené. Za to Google+ si skupinu fanoušků zatím nenašel a hodí se především k vylepšení SEO.
Sociální sítě se dají spravovat jednotně pomocí několika šikovných aplikací, které vám ušetří spoustu času. Využít můžete například Buffer, Hootsuite, nebo Sprout social, jejichž základní použití je zdarma.
Blogeři a blogování
Mít svůj vlastní blog se pomalu stává povinností. Pokud chcete budovat komunitu zákazníků a podporovatelů, je vhodné je seznamovat s novinkami z oboru a tím je přilákat na vaši stranu. Osobní stanovisko je v tomto případě více než vhodné. Ideálními nástroji pro psaní blogu jsou například WordPress, Blogger nebo Tumbrl. Pokud nemáte k psaní blogu potřebné odhodlání je dobré spojit se s lidmi, kteří blogují, a vytvořit s nimi partnerství. Získáte tím zpětné odkazy a kvalitní obsah. Trendem se v současnosti staly videoblogy.
E-mailing
Používat e-mail k marketingovým účelům je stále složitější. E-mailoví poskytovatelé totiž zavedli speciální složku pro doručování hromadných e-mailů, které již nenajdete v hlavní nabídce doručených zpráv, ale v podsložce Hromadné, která se nachází někde poblíž složky Spam, což dosah vašich sdělení dosti omezuje. Pokud však uvažujete o rozesílání Newsletterů, přemýšlíte správným směrem. Ty se pořád vyplatí posílat. Nezapomeňte však na všechny právní náležitosti, které Newsletter musí obsahovat. Pro tuto službu zkuste využít programů jako Mailchimp nebo Smartemailing, které vám opět usnadní práci.
Markéta Klucová se online marketingu věnuje od roku 2008, kdy rozjela při studiu dva internetové obchody. Jeden se specializoval na internetový prodej výživových doplňků a kosmetiky, druhý zasvětila vínu, kde se zaměřuje na dovoz moselských ryzlinků z Německa www.moselwine.cz.
Změna podnikatelských plánů nastala po návratu z Erasmu z Milána, kdy nastoupila do práce jako e-commerce konzultant. V praxi si prošla pozicemi od řízení vývoje webů a mobilních aplikací, přes nastavování a řízení online marketingových kampaní pro české i zahraniční trhy primárně v Google AdWords, až po správu online kampaní na Facebooku a Twitteru. Nyní působí na pozici Digital Marketing Manager pro zdravotnický holding.