Holymer. Vymýšlí zlepšováky a hrozně je to baví

Pavel Korbáš a Vladimír Lauko společně v roce 2022 založili konstrukční studio Holymer a od začátku roku 2024 jsou také členy inkubátoru Point One ČZU. Znají se roky, roky spolu také pracovali v jedné firmě a věděli tak, co od sebe mohou a nemohou čekat. O svém společném příběhu a zaujetí pro zlepšováky se rozpovídali ve společném rozhovoru pro Point One ČZU.

Holymer

Ahoj Pavle a Vladimíre. Nejprve otázka na rozehřátí. Kde jste se potkali a jak dlouho se už znáte?

P: Známe se už přes 10 let. Spojuje nás Petr, bratránek Ládi, se kterým jsem bydlel na koleji na vysoké škole. Od začátku jsme si rozuměli a prvních pár let kamarádství přerostlo i ve společnou práci.

Koho první napadlo založit konstrukční studio?

P: Láďa už byl u zrodu dvou firem, a tak měl silné nutkání to potřetí nastartovat na vlastní pěst. Společně jsme několik let pracovali v jedné firmě a postupně jsme se začali zajímat i o vlastní projekty. Když se asi po roce podařilo několik z nich úspěšně dokončit, řekli jsme si, že do toho půjdeme naplno.

Proč zrovna název Holymer?

V: Název vznikl díky tomu, že máme rádi psy. V týmu máme čtyři psí slečny. Jedna z nich se jmenuje Holy. Takže vzniklo spojení našeho oboru (polymer) a jejího jména. Další psí slečny byly taky ve hře, ale třeba Pennymer nezní tak dobře.

Vaše služby jsou hodně komplexní – s čím umíte svým zákazníkům pomoci?

V: Je pravda, že pracujeme s celou řadou technologií a materiálů. Umíme pomoci s vývojem a výrobou od úplného začátku, a zároveň se nebojíme naskočit do už běžících projektů – ať už má klient kompletní dokumentaci, nebo ne.

P: Naši přidanou hodnotu klienti vnímají právě v této rozmanitosti. Díky ní dokážeme pomoci s celým životním cyklem produktu, nebo jen s jeho určitou částí. Baví mě nastavovat procesy tak, aby se všem zúčastněným dobře a efektivně pracovalo a zároveň naše vstupy posouvaly projekty dál.

Kdo jsou nejčastěji vaši klienti?

P: Nejčastěji jsou to průmyslové a výrobní podniky. Druhou skupinou jsou startupy a firmy, které vyvíjejí vlastní produkty.

Jsou mezi nimi nějaká známá jména?

V: Máme spoustu zajímavých klientů v oblasti produktového vývoje, nicméně u probíhajících projektů nemůžeme sdělovat více podrobností ani jména. Po dokončení se ale těšíme na jejich zveřejnění.

Jaká byla zatím vaše nejnáročnější zakázka?

V: Letos jsme realizovali integraci aplikačního robotického pracoviště. Bylo navržené konkrétnímu klientovi na míru a jeho hlavním cílem byla automatizace výrobního procesu. Robot měl za úkol zrychlit takt výroby na 30 sekund. Nakonec se nám podařilo proces zkrátit až na 20 sekund.

Aktuálně pracoviště obsluhuje jeden operátor, ale je navrženo tak, aby jej v budoucnu mohl obsluhovat i robot. Navíc to přispívá k bezpečnějšímu a přívětivějšímu pracovnímu prostředí.

Předchozí zkušenosti

Jaké to bylo pracovat pro top český startup VRgineers?

P: Byla to bez nadsázky největší pracovní výzva našich životů.

Byli jsme součástí týmu špičkových vývojářů, manažerů, a to vše pod vedením vizionáře Marka Polčáka. Jedná se o celosvětově úspěšný produkt, takže jsme se potkávali s odborníky z celého světa.

Měli jsme možnost pracovat na nejmodernějších technologiích současnosti. A navíc to všechno probíhalo ve spolupráci se skvělou partou lidí, se kterými se vídáme dodnes.

Na jakém produktu jste pracovali?

P: Byl jsem součástí týmu, který vyvíjel brýle pro virtuální realitu a letecké simulátory. Měl jsem na starosti celý supply chain – výrobu, logistiku a kvalitu.

V: Já jsem zajišťoval kompletní konstrukční vývoj produktů.

Co konkrétního jste se ve startupu naučili?

P: Dynamické prostředí startupu umí být velmi náročné, ale zároveň je to příležitost naučit se za krátkou dobu obrovské množství věcí – jak odborných (hard skills), tak měkkých (soft skills), třeba v oblasti vedení týmu a vyjednávání.

Výzvou pro nás bylo plnění krátkých termínů, takže jsme se museli naučit efektivitě a dobrému plánování. Získal jsem také zkušenosti s řízením interního týmu i externích firem při kooperacích.

Nové robotické pracoviště Holymeru

O Holymeru

Jak velký máte tým a kdo má jakou roli?

P: Aktuálně je nás v týmu šest. Máme tři technology, dvě kolegyně na obchod a marketing a jednu na finance.

Ve druhém kvartálu 2025 budeme nabírat jednoho seniora a jednoho juniora na technologii a konstrukci, takže se pomalu rozrůstáme.

S jakými technologiemi nejčastěji pracujete?

V: Data pro projekty tvořím ve 3D v CADu SolidWorks. Kromě toho 3D tisk – jak plastu, tak kovu. Často využíváme i technologie zpracování kovů: obrábění, lití, lisování.

Jakou netradiční technologii jste v minulosti použili?

P: Dnes už tradiční 3D tisk byl před 8 lety doménou jen velkých vývojových firem. Byli jsme u toho zrodu a dodnes z toho čerpáme.

V: Často využíváme tradiční metody na netradiční věci.

Přemýšlíte i nad vlastními produkty?

V: Určitě. Sice zatím žádný nemáme, ale až nás nějaký napadne, určitě ho budeme umět vyvinout.

Co bylo nejtěžší na začátku podnikání?

V: Skloubit rodinu a práci tak, aby to bylo ke spokojenosti všech.

A z čeho jste měli největší radost?

V: Největší radost jsem měl z paletového vozíku – už jsem nemusel ručně překládat půltunové palety!

Spolupráce s Point One

Jste členy inkubátoru Point One ČZU. Co na něm nejvíc oceňujete?

P: V rámci inkubátoru vznikla spolupráce s jiným členem – Martinem Vodičkou na jeho projektu K3NN3T (Cannet), což jsou speciální ochranné síťky na plechovky.

Jak spolupráce s Martinem probíhala a s čím jste mu pomohli?

P: Spolupráce s K3NN3T byla fajn. Martin vymyslel a navrhl skvělý produkt. Začal tím, že si ho vyráběl sám v malém množství, většinou ručně. S rostoucí poptávkou a úspěchem potřeboval výrobu zrychlit, zefektivnit a snížit náklady.

Zohlednili jsme jeho požadavky a očekávanou investici do stroje a navrhli jsme poloautomatizované řešení. To stále potřebuje lidského operátora, ale výrazně zvýšilo výrobní kapacitu na tisíce kusů.

Při návrhu jsme už mysleli i na větší série – pokud se prodeje rozjedou, jsme připraveni pomoci s plně automatizovanou výrobou.

Doporučili byste inkubátor i dalším projektům?

P: Rozhodně! Workshopy jsou užitečné a témata velmi zajímavá. Spolupráce s mentorem (zejména v oblasti obchodu a marketingu) je pro nás klíčová.

Navíc jsme získali spoustu kontaktů a poznali další skvělé lidi, kteří jsou součástí inkubátoru a jeho komunity.

Část pomocného stroje pro výrobu sítěk cannet

Část pomocného stroje pro výrobu sítěk cannet

Závěr

Jaké máte plány na rok 2025?

P: Letos pracujeme především na rozšíření obchodních kontaktů. Máme rozjeté opravdu velké projekty, které chceme úspěšně dotáhnout do cíle. Čeká nás také rozšíření týmu a další růst firmy.

Kam byste to chtěli s firmou dotáhnout?

P: Naším cílem je od začátku budovat stabilní firmu, která tady bude fungovat i za 40 let. Chceme vytvořit prostředí, kam se budeme těšit chodit my i členové týmu. A samozřejmě nás baví dělat zajímavé a inovativní projekty.

Máte nějakou radu pro začínající podnikatele?

V: Nenechte se odradit. První prohra v podnikání neznamená, že to musíte hned vzdát!

Díky, Pavle a Vladimíre, za rozhovor. Držím palce v podnikání a ať se vám daří nacházet stále nová neotřelá řešení.

Rozhovor vedl Petr Kopeček.

 

Point One ČZU

Podnikatelský inkubátor ČZU oficiálně působí na univerzitě od roku 2015. Od svého založení pomohl více než 180 projektům. Sídlí na kolejích EFG v kampusu univerzity, kde vznikly 3 moderní patra určená pro rozvoj začínající podnikatelů. Podporuje především oblasti udržitelnosti, ekologie, zemědělství nebo zpracování potravin. Mimo inkubační programy pořádá také vzdělávací přednášky nebo pitch night. Inkubátor nově vede od prosince 2024 Tereza Sobotková.