Poznej projekt: Green Glazz

Antonín Müller společně se svým parťákem Štěpánem Hložkem jsou velcí podnikavci. Společně studují na PEF ČZU nový obor Inovativní podnikání a společně se také pustili do projektu Green Glazz. Díky němuž přinášení mechária, tedy malé ve skle uzavřené převážně rostlinné ekosystémy, do vašich domovů a kanceláří.

Kluci se také zapojili do mezinárodního projektu Green Hexagon, který na půdu ČZU přinesl Point One a kde díky svému nápadu a úsilí obsadili skvělé druhé místo. O svou podnikatelskou cestu se s námi poděli jeden ze zakladatelů Green Glazz – Tonda Müller, který nám poodhalil zákulisí jejich podnikání i svého pohledu na život či vzdělávání.

Ahoj Tondo, díky že jsi kývnul na rozhovor. Úplně na začátku nám prosím řekni, co studuješ na ČZU a jak tě to baví?

Ahoj, studuju na ČZU Inovativní podnikání, což je alternativa ke klasickému vzdělávání. Místo klasických přednášek probíráme věci v týmech, zakládáme firmy, reálně podnikáme a pomáhají nám koučové. Hrozně mě to nadchlo a jsem s tím maximálně spokojený.

Vím, že v rámci studia pracujete na různých projektech, do kterých všech jsi zapojen?

Ano, máme několik projektů. Vedle Green Glazz jsme třeba školili místní katedru práva ohledně umělé inteligence nebo se snažím facilitovat dialogy na základních školách na různá témata jako jsou sociální sítě, wellbeing atp. Slouží to jako alternativa k normální výuce, sdílíme tak naše projektové pojetí studia a přenášíme poznatky na další školy.

Představíš nám projet Green Glazz podrobněji?

Naše vize je vyrábět bezstarostnou zeleň, o kterou se lidi nemusí starat. Lidi tráví spoustu času v kancelářích, kde není obvykle moc kytek. Myslíme si, že to může být i tím, že se lidi o kytky nechtějí starat. Vyrábíme proto téměř bezúdržbové terária s rostlinami, kterým říkáme mechárka. Jsou to vlastně vybrané rostliny uzavřené korkovým uzávěrem ve sklenici, přes který může proudit vzduch, ale již ne vlhkost.

Je to krásná a bezúdržbová dekorace, o kterou se není potřeba starat. Stačí jednou za půl roku mírně zamlžit vodou. Vedle mechárek jsme začali dělat i mechové obrazy. To již nejsou živé rostliny. Jsou to zalakované mechy, ale je to stále zeleň a oživuje to hezky prostor.

Co zní skvěle a zeleně. Jak jste se k nápadu na výrobu mechárek dostali?

Firmu jsme založili se spolužákem Štěvem (Štěpán Hložek), který viděl podobnou věc na Instagramu. Přišlo mu to hezké a začal vyrábět první prototypy a zkoušet je prodávat na rostlinných burzách, ale úplně se nesetkal s úspěchem.

Před Vánocemi 2023 jsem ho oslovil a řekl jsem mu, že si myslím, že by to mohl být skvělý vánoční dárek. Rozjeli jsme výrobu 2 týdny před Vánocemi. Nakoupili potřebný materiál a domluvili se, že to budeme prodávat v menze na ČZU. Za 3 dny prodejů jsme udali přes 100 mechárek, což jsme vůbec nečekali. To byl začátek naší cesty.

Jaké jsou tvé oblíbené rostliny, které v teráriích používáte?

Nejvíc používáme fitónie, originálně jsou z deštných pralesů a jsou hezky barevné. Má nejoblíbenější barva je červená, dělá to hezký kontrast mezi ní a zeleným mechem. Můžeme ale použít i jiné rostliny např. kapradiny.

Čím se lišíte od konkurence?

Když jsme začínali, tak jsme přemýšleli, jaký typ mechárek dělat. V Česku jsme pár konkurentů našli, byly to jednotky na celou ČR. Drtivá většina z nich vyráběla či vyrábí terária dost velká. My jsme chtěli něco menšího tak, aby to mohl být hezký dárek a dalo se to posílat i poštou. Na to jsme se zaměřili a v tom stále vidíme velký prostor.

Co je největší výhoda vašich produktů?

Snažíme se být víc a víc udržitelnější. Používáme např. recyklované sklenice od vína. Láhve vypadají skvěle a lidi nám to ani nevěří, že jsou recyklované. Jsou to ale uříznuté skleněné láhve původně na víno.

Pomohla vám s vaším podnikáním nějak univerzita?

Určitě ano, např. se zajištěním prostorů k výrobě. Ze začátku nám pomohla také ověřit, zda bude náš koncept fungovat díky umožnění prodejů v menze. Účastnili jsme se také spousty lokálních akcí v kampusu ČZU. Teď už bychom se dokázali osamostatnit, ale ze začátku mít univerzitu na palubě byla velká výhoda.

Jak se vám byznys zatím rozvíjí?

Do současnosti jsme prodali již 1000 mechárií a do konce roku 2024 jich chceme prodat další 1000 až 2000. Uvidíme, jak nám to půjde.

 

Kdo všechno se na projektu podílí a jakou v něm má roli?

Štěpán Hložek a já jsme zakládající tým. Společně jsme vše začali a strávili na tom bok po boku opravdu hodiny času. Připojil se k nám také Michal Šlégl. Toho jsme přibrali již na konkrétní roli, na provoz e-shopu a na marketing.

Dlouho jsme se Štěpánem fungovali bez rolí, ale postupně je ta potřeba rolí vyšší a vyšší. Já se zabývám spíše logistikou a produktem, Štěpán zase spíše prodejem a také marketingem. Na určité akce a částečně na výrobu si již najímáme další studenty. Takže pokud by se k nám chtěl někdo připojit, dveře jsou otevřeny, určitě nám napište.

Byli jste součástí půlročního běhu inovátorů ze 4 zemí pod názvem Green hexagon, proč jste se do této iniciativy přihlásili?

Lákalo nás to slovo Green (smích). Přišla nám nabídka z inkubátoru Point One a celkem nás to lákalo. Vypadalo to jako přímo stvořené pro nás, tak jsme se do programu zapojili.

Čeho jsi na GH nejvíce ceníte a co vám účast přinesla?

Hodně přínosný byl workshop, který byl osobně v Rize, zaměřený na marketing. To byl pro nás obrovský přínos. Měli jsme 2 bloky, celkem téměř 12 hodin, což nás dost obohatilo a otevřelo cestu k dalším marketingovým kanálům a novým cestám, jak o marketingu přemýšlet.

Z programu máme také další poznatky, např. že bychom se měli více zaměřit na B2B prodej a zkoušet firemní zákazníky, kde se dá lépe škálovat. Také jsme se díky němu zaměřili na cenotvorbu jak na akcích, tak na našem e-shopu, což se projevuje pozitivně na našich prodejích.

Čekali jste, že můžete v konkurenci dalších 16 nápadů ze 4 zemí uspět a obsadit celkové 2 místo?

Ze začátku určitě ne, ale když jsme prošli bootcampem a připravovali finální pitch, tak nám přišlo, že se tam dost hodíme a šanci máme. Povzbuzovali jsme se navzájem a nakonec z toho bylo 2. místo, což je skvělé.

Máte z umístění radost? Dokážete to i nějak marketingově využít?

Radost máme, jen nás trochu zklamalo, že se hlavní výhra 5000 EUR nerozdělila mezi všechny výherce, jak bylo původně avizováno. O marketingovém využití jsme zatím neuvažovali.

Doporučili byste GH i dalším týmům?

Určitě ano, již kvůli zmiňovanému marketingovému workshopu a cestě do Rigy. To byl pro nás obrovský přínos a určitě to smysl dává. Doporučujeme.

Jaké máte s projektem Green Glazz další plány?

S projektem se určitě letos chceme zaměřit na firmy a také na vánoční sezónu. Plánujeme připravit více produktů a testovat naše limity, jak moc to dokážeme vyškálovat. Určitě si chceme vyzkoušet, jak moc nás to bude vše ještě bavit, jelikož jak se mění škála, tak se pomalu mění i naše role ve firmě. Jsme oba se Štěpánem zvědaví, zda u projektu zůstaneme, či ho předáme po operativní stránce postupně dál.

Iniciativu organizoval za českou stranu podnikatelský inkubátor ČZU Point One? Znali jste PO i před GH?

Ano, znali. Byli jsme v Pointu i na prohlídce a víme i o dalších akcích, které se tam děly.

Neuvažujete, že se stanete členy inkubátoru?

Uvažujeme. S narůstající škálou nám to dává smysl. Učení na Inovativním podnikání je spíše učení dovedností u lidí. Ohledně inkubátoru si myslíme, že by nám pomohl více se škálování byznysu.

Jakou přidanou hodnotu v inkubátoru hledáte?

Přístup k mentorům, kteří mají zkušenosti s podnikáním. Děláme všechno dost po hlavě, ale myslíme si, že spousta mentorů si podobnými věcmi již prošla. Takže doufáme, že síť mentorů by nám dost pomohla. Hledáme tedy profesní zkušenosti, které nám přinesou byznysové zkratky.

Inkubátor buduje i vlastní komunitu, je to něco, co by vás zajímalo?

Skvělou komunitu máme i tady na Inovativním podnikání, ale určitě bude přínosná i komunita Point one, jelikož v té naší se již pomalu stáváme spíše kouči nováčků. Víme ale, že potřebujeme i komunitu pro nás, která by nás dále posouvala a my se od členů v ní mohli dále učit.

 

Čím se zabýváš ve volném čase, pokud nepracuješ na projektu, nebo nejsi ve škole? Máš nějaké koníčky, u kterých relaxuješ, nebo které aktivně vykonáváš?

Co miluju je otužování a saunování. V rámci oboru jezdíme do Finska, jelikož náš obor vznikl ve Finsku. Je skvělé tam jet a inspirovat se. A hlavně sauna k Finsku patří, takže se to i skvěle doplňuje.

Hodně se snažím taky cestovat. Je to pro nás na oboru takový reality check. Hodně lidí si idealizuje, jak věci v zahraničí fungují, ale často to tak není. Někdy se tam můžeme inspirovat, ale často odjíždíme s vděčností, jak to u nás funguje lépe.

Jaké máš plány do budoucna? Je něco, co máš na svém bucket listu a určitě chceš v životě udělat?

Poslední dobou jsem se fakt našel v podnikání, ať už s Green Glazz, nebo s jiným projektem. Baví mě vyvíjet produkty i poznávat zákazníky. Taky bych rád jel na Erasmus do Finska na stejný obor a rád bych si zkusil podnikání i v jiném prostředí. Zatím jsem nenašel moc důvodů, proč to nezkusit, tak věřím, že pojedu.

Moc díky Tondo za rozhovor, držím pěsti s byznysem a třeba někdy na viděnou v Point One.

Autor rozhovoru: Petr Kopeček